زنان و جوانانمقالات

زوج درمانی: راهی برای حل مشکلات زناشویی و ایجاد پیوندهای عمیق تر

در تمام دنیا زوج درمانی بسیار رایج است. زوج درمانی به شکلی از درمان اطلاق می شود که طی آن زن و مرد مسائل و مشکلات رابطه خود را به کمک یک روانشناس یا مشاور برطرف می کنند. این روش درمانی کاملا با درمان های انفرادی متفاوت است. گاهی امکان دارد دو فرد هیچ گونه مشکل روانی یا خلقی نداشته باشند اما در برقراری رابطه با یکدیگر ناتوان باشند. این افراد باید برای حل مشکل رابطه شان به زوج درمانگر مراجعه کنند. زوج درمانگران با استفاده از روش های متفاوتی به حل مشکلات زوجین می پردازند. از میان این روش ها در ادامه به معرفی زوج درمانی هیجان مدار خواهیم پرداخت

روش های مختلفی برای آموزش و تغییر الگوهای ارتباطی وجود دارد که یکی از راهبردهای درمانی کوتاه مدت، درمان هیجان‌مدار جانسون و گرینبرگ به عبارتی زوج درمانی مبتنی بر رویکرد هیجان مدار یا زوج درمانی هیجان مدار (Emotional Focus Therapy) است. زوج‌ درمانی هیجان‌ مدار (EFT ) در جهت کاهش آشفتگی در روابط عاشقانه بزرگسالی و ایجاد پیوندهای دلبستگی ایمن‌تر و بازسازی الگوهای تعاملی زوج به کار می رود.

فرض می کنیم که وضعیت روانی ای که زوج‌ها در تعاملات و واکنش های خود دارند توسط تجربیات هیجانی فردی هر یک از زوجین سازماندهی می شود. خودسازی و رشد فردی، پایه و اساس روش زوج درمانی هیجان مدار بوده و هدف اصلی زوج درمانی هیجان مدار تعادل فرد است. مدیریت هیجان را می‌توانیم به منزله فرآیندهای درونی و بیرونی تعریف کنیم که مسئولیت کنترل ارزیابی و تغییر واکنش های عاطفی فرد را در بر عهده دارد. هرگونه اشکال و نقص در تنظیم هیجانات، فرد را در برابر اختلالات روانی مثل افسردگی و اضطراب آسیب پذیر می کند و می تواند به طور خودکار یا کنترل شده به صورت هشیار یا ناهشیار انجام گیرد.

برای دانلود کامل مطلب روی لینک زیر کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا