بهداشت و درمان

روستا به روستای کوه‌چنار با مهرورزی «جهادگران سلامت»

گروه جهادی بسیج جامعه پزشکی شهرستان کوه‌چنار توانسته است با برپایی ۲۱ اردوی جهادی سلامت در سطح روستاها و شهرها به بهبود وضعیت سلامت اهالی و ساکنان محله‌های کم‌برخوردار شهرستان کمک‌کننده باشد.


به گزارش چنارنیوز، گروه جهادی بسیج جامعه پزشکی شهرستان کوه‌چنار که در حوزه پزشکی، بهداشت و سلامت فعالیت می‌کند، توانسته است با برپایی ۲۱ اردوی جهادی سلامت در سطح روستاها و شهرها به بهبود وضعیت سلامت اهالی و ساکنان محله‌های کم‌برخوردار شهرستان کمک‌کننده باشد.

در این اردوهای جهادی بیش از ۶۵۰۰ خدمت بهداشتی با حضور متخصص اطفال، داخلی، زنان، پزشک عمومی، کارشناسان پرستاری، مامایی، دارویی، سلامت روان، تغذیه و بهداشت محیط صورت گرفته است و داروی رایگان به ارزش ۱۳۰ میلیون تومان ارائه شده است.

نسرین شوری، مسئول بسیج جامعه پزشکی شهرستان کوه‌چنار در این رابطه گفت: از سال ۱۴۰۱ بسیج جامعه پزشکی فعالیت‌های خود را در حوزه های بهداشت و سلامت در مناطق روستایی و محروم شهرستان آغاز کرد و از همان ابتدا به دنبال افزایش دسترسی بیماران به خدمات بهداشتی و درمانی و بهبود وضعیت سلامت جامعه ی هدف بوده است.

وی ادامه داد: پس از آنکه طبق بررسی کارشناسان عزیزمان از برخی روستاهای داشتند متوجه شدیم که وضعیت بهداشتی برخی از این روستا در شرایط مناسبی نیست یکی از مهم‌ترین برنامه‌های کاری رسیدگی به مناطق کم برخوردار شد لذا با مشورت و مشاوره‌هایی که گرفتیم تصمیم به اجرای برنامه به صورت روستا محور و با همکاری پایگاه‌های مقاومت، دهیاری‌ها و دیگر نهادهای دولتی کردیم.

این بانوی جهادگر افزود: طی یک سال گذشته با مشارکت پزشکان بومی و پزشکان جهادگر مرکز استان فارس در بیش از ۱۱ روستا اردوهای جهادی پایش وضعیت سلامت ساکنین، درمانی و بهبود وضعیت بهداشتی روستاها انجام شده است، متاسفانه باید گفت وجود فقر و محرومیت و همچنین عدم توجه به مسائل بهداشتی در برخی از مناطق باعث افزایش بار بیماری‌ها و افزایش هزینه‌های درمان خانوارها شده است.

شوری با بیان اینکه مسئله بهداشت در مناطق محروم برای کودکان اهمیت خاصی دارد، اظهار کرد: کودکان خانواده‌های نیازمند به دلیل عدم تغذیه مناسب دچار مشکلات زیادی هستند، تلاش کردیم که با حضور پزشکان متخصص اطفال و کودکان و کارشناسان تغذیه در این مناطق و ارائه مشاوره‌ها و داروهای تقویتی و ویتامین‌ها و همچنین توزیع بسته‌های معیشتی بخشی از این مشکلات خانواده‌های نیازمند را رفع کنیم.

این جهادگر بسیج جامعه پزشکی با اشاره به امتداد طرح‌های جهادی در مناطق روستایی گفت: وقتی چنین محرومیتی در روستاها وجود دارد، تنها اعزام تیم‌های جهادی نمی‌تواند باعث بهبود وضعیت شود و لازم است تمام ارگان‌ها، به صورت جدی در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام دهند و یکی از وظایف ما جهادگران به عنوان تیم‌های فعال میدانی انعکاس این دغدغه‌هاست.

وی همچنین با اشاره به همکاری سازمان‌ها و خیران در برپایی اردوهای جهادی بیان کرد: خوشبختانه با همکاری که نهادها و سازمان‌های مربوطه داشته‌اند و هماهنگی‌هایی که با درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های قائمیه و شیراز صورت گرفته و پزشکان متخصص در این برنامه‌ها لطف و عنایت داشته‌اند و پس از شناسایی برخی از بیماران که نیازمند اقدامات درمانی بیشتر بوده‌اند، آن‌ها را به مراکز درمانی معرفی و پیگیر ادامه درمان آن‌ها شده‌ایم.‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا