اخبار ویژهکازرونکوه‌چنارمقالات

پایان پروژه تحقیقاتی، پژوهشی، اکتشاف علمی و نقشه برداری غار شاپور (غار شاهپور ساسانی)

با توجه به اهمیت غار شاهپور در سطح جهانی از جهت اینکه غاری آهکی، تاریخی می‌باشد و همچنین طرح این موضوع از زبان رسانه های داخلی و خارجی که تا به حال هیچ تیم و گروهی به صورت کامل موفق به اکتشاف و پیمایش آن نشده است بر آن شدیم، تیمی تخصصی و حرفه ای از علاقه مندان به غارنوردی و غارشناسی کشور توسط اعضای انجمن غار و غارشناسی ایرانیان و کلوپ غار و غارشناسی و کوهنوردی میثاق استان فارس تشکیل دهیم تا ما را جهت جستجو، اکتشاف علمی، نقشه برداری کامل غار، زیست شناسی، عکاسی و فیلمبرداری یاری رساند.

به همین منظور در تاریخ ۲۴ خرداد ماه سال ۱۳۹۶ در قالب تیمی پنج نفره به سرپرستی میثم آقائی با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس و یگان حفاظت میراث فرهنگی بخش مرکزی شهرستان کازرون فعالیت خود را شروع نمودیم.

در نهایت در تاریخ ۴ آذر ماه سال ۱۳۹۷ پس از ده روز فعالیت سخت و طاقت فرسا طی دو برنامه دو روزه و دو برنامه سه روزه موفق شدیم غار را به صورت کامل شناسایی، اکتشاف و نقشه برداری نماییم و پروژه غار را با ۱۸۱۵ متر طول و عمق ۳۹- متر از دهانه اول و عمق ۱۰۳- متر از دهانه دوم به پایان برسانیم.

گفتنی است که غار شاهپور از دیدگاه رسانه های داخلی و خارجی و عامه مردم جزو یکی از محدود غارهای عمیق و اسرارآمیز ایران و جهان است که تا کنون هیچ تیم و گروهی موفق به کشف کامل آن و پا در اعماق تاریک و پر رمز و راز آن نگذاشته است، که با اتمام این پروژه تحقیقاتی به داستانها و افسانه های رایج در میان عامه مردم در مورد این غار خاتمه داده شد.

اسامی اعضای تیم اعضای تیم اکتشاف علمی و نقشه برداری غار شاپور:

  • میثم آقائی(سرپرست برنامه)
  • سعید بستان دوست(سرپرست تیم نقشه برداری سال ۱۳۹۶)
  • یونس شریعتمداری(سرپرست تیم نقشه برداری سال ۱۳۹۷)
  • آرمان فیلی، الهام شنیتی، سونیا بانشی (اعضای تیم نقشه برداری، زیست شناسی، عکاسی)

تاریخ آغاز و اتمام پروژه:

۱۳۹۶/۰۳/۲۴_ ۱۳۹۶/۰۳/۲۶ سه روز
۱۳۹۶/۰۴/۱۳_ ۱۳۹۶/۰۴/۱۴ دو روز
۱۳۹۶/۰۴/۲۱_ ۱۳۹۶/۰۴/۲۳ سه روز
۱۳۹۷/۰۹/۳_۱۳۹۷/۰۹/۴ دو روز

تصاویر ماهواره ای دهانه غار:

لازم به توضیح است که این تصاویر به صورت اختصاصی توسط ماهواره های NASA و DigitalGlobe برای این پروژه نقشه برداری تهیه شده است.

در این پروژه با به کارگیری جدیدترین فناوری‌ها و ابزارهای نقشه برداری غار نظیر DistoX2, Topodroid, Therion, Survex نقشه برداری صورت گرفته و خروجی پروژه به صورت کامل ژئورفرنس شده است. همچنین با در نظر گرفتن اهمیت پروژه و حساسیت اجرای آن، پس از چند مرتبه کالیبره و تست تجهیزات، دقت نقشه برداری بر اساس استاندارد جهانی انجمن غار UISv1 6-4-BEF می‌باشد.

غار شاپور
نام اثر: غار شاپور(شاهپور ساسانی)
نام لاتین غار: Shapur Cave, Shahpour Sasani Cave

موقعیت مکانی غار:
🇮🇷 ایران
استان فارس
شهرستان های کازرون، کوه چنار
طول غار: ۱۸۱۵ متر
عمق غار از دهانه اول: ۳۹-
عمق غار از دهانه دوم: ۱۰۳-
دقت نقشه برداری: USIv1 6-4BEF
تعداد دهانه: دو دهانه

تهیه و تنظیم گزارش: میثم آقائی و سعید بستان دوست

دنیا پر است از آدم‌هایی که بدون هیچ اجر و پاداش، چشمداشت و منتی از جان و مال خود هزینه می‌کنند تا تنها از خود ردپایی از انسانیت به جا گذارند

در انجام این طرح خطر جان دو نفر از همنوردان ما را تا در حد مرگ تهدید کرد.

“هیچ کس قبل از ما به این اعماق نرفته است، هیچ کسی نمیداند کجا می‌رویم و چه می‌بینیم، هیچ چیز زیبایی اینچنین تا کنون ندیدیم و متعجب از هم می پرسیم که خواب نیستیم؟”

ادوارد آلفرد مارتل پدر غارشناسی مدرن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا