مشروح صحبت های آقای رضازاده در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه
نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: تشکیل معاونت اقتصاد وزارت امور خارجه راه کار تقویت دیپلماسی اقتصادی/عملکرد موفق ظریف در هدایت دستگاه دیپلماسی
نماینده مردم کازرون در مجلس معتقد است تأمین حداکثر منافع ملی کشور در گروی اجماع داخلی در حوزه سیاست خارجی و پرهیز از ترجیح منافع جناحی بر منافع ملی بهویژه در سطح رسانهها است.
به گزارش چنارنیوز، حسین رضازاده در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، ۲۵ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در موافقت با معرفی محمدجواد ظریف به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: مهم ترین دفاع از عملکرد ظریف نگاه به تفاوت سیاست خارجی فعلی با گذشته است که خود حکایت از دیپلماسی قوی همراه با منطق، اخلاق و ادب ایشان دارد چرا که روزها و ماهها بحث با نمایندگان کشورهایی که سابقه طولانی در استعمار و خنجر از پشت زدن دارند، کاری بس دشوار و طاقت فرسا بوده که وی با اقتدار از سد آنها گذشت.
نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: استفاده همیشگی از رهنمودهای مقام معظم رهبری در سیاست خارجی را شاهد بودیم که رهبری فرمودند احساس قدرت و نشستند مقابل ۶ قدرت جهانی، دفاع از اهداف و تثبیت از حضور و وجود خود به طرف های مقابل و همچنین تدین، شجاعت، ایستادگی و با منطق صحبت کردن، دلسوز، غیور و انقلابی بودن، پرتلاش و زیر بار زور نرفتن، از نقاط قوت ظریف است.
وی افزود: اعتماد مقام معظم رهبری به ظریف بزرگ ترین نعمت الهی برای وی و مهم ترین دلیل برای بنده و نمایندگان برای دفاع از ایشان است و برای اینکه عملکرد وزیر خارجه در دولت یازدهم را بهتر ارزیابی کنیم باید تصویری از وضعیت سیاست خارجی پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم و انتخاب ظریف به عنوان وزیر امور خارجه را ترسیم کنیم.
رضازاده ادامه داد: ارجاع پرونده هسته ای جمهوری اسلامی به شورای امنیت سازمان ملل، اجرای قطعنامه تحریمی شورای امنیت مبتنی بر فصل هفتم منشور سازمان ملل، طرح ابهامات مختلف درباره ابعاد نظامی و اجتماعی پرونده هسته ای، اجماع جهان علیه جمهوری اسلامی و تلاش برای منزوی کردن کشور، معرفی پرونده صلح آمیز هسته ای به عنوان تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی، افزایش بی سابقه ایران هراسی، اتحاد قدرت های بزرگ در برابر ایران، تنزل جایگاه بین المللی جمهوری اسلامی وضعیتی بود که در حوزه بین الملل داشتیم که باعث بروز برخی اشکالات شد.
این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه به برخی اشکالات که در شاخصه های اقتصادی کشور به خاطر سیاست غلط خارجی در گذشته روی داده بود اشاره کرد و یادآور شد: افزایش شدید نرخ ریسک سرمایه گذاری خارجی، تحریم های شدید در بخش های حیاتی اقتصادی به خصوص نظام بانکی، رشد منفی ۶ درصدی، تورم ۴۵ درصدی، کاهش صادرات و افزایش بی رویه کالاهای مصرفی، کاهش شدید درآمدهای نفتی، افول وضعیت کسب و کار به رتبه ۱۴۵ جهانی از جمله این ایرادات بود.
وی افزود: راهبردهایی برای تغییر بنیادین و بهبود وضعیت های دوجانبه ازسوی وزارت خارجه در دولت یازدهم اتخاذ شد که دیپلماتی کارکشته و حرفه ای این وضعیت را بر عهده گرفت که گفت و گوهای هسته ای و توافق برجام اولین آزمون ظریف بود که با موفقیت و اقتدار پشت سر گذاشت و در کنار آن برد مذاکره هسته ای، اتخاذ رویکرد منطق تعامل و گفت و گوی سازنده با دنیا منجر شد گشایش هایی در روابط خارجی پدید آید.
رضازاده در ادامه به سایر دستاوردهای دستگاه دیپلماسی در دوران صدرات ظریف اشاره و بیان کرد: خروج از فصل هفتم منشور ملل متحد، تثبیت نظام جمهوری اسلامی در فضای بین المللی با عنوان یک کشور اهل تعامل و مسئولیت پذیر، آشکار شدن قدرت دیپلماسی و ابتکار عمل ایران در مقابل قدرت های بزرگ، آزاد شدن میلیاردها دلار از دارایی های بلوکه شدن ایران، رفع بسیاری از تحریم ها در حوزه های کلیدی انرژی، بانکی، مالی و حمل و نقل، باز شدن فضای بین المللی کشور و خارج شدن ایران از انزوای تحمیلی، برهم خوردن اتحاد آمریکا با سایر قدرت های بین المللی در مقابله با ایران، تغییر روند منفی رشد اقتصادی و ارتقای آن به ۶ درصد، ایجاد فضای مطلوب جذب سرمایه گذاری خارجی، افزایش تولید و فروش نفت خام و بازپس گیری سهم ایران در بازارهای جهانی از جمله این اقدامات بود.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ادامه داد: وزارت امور خارجه توانست موانع موجود را از جلوی پیشرفت اقتصادی کشور و فضای اقتصادی و همکاری بین المللی بردارد که دستاورد بزرگی برای ظریف است و فضای بین المللی همکاری با ایران قبل از دولت یازدهم هزینه بر بود اما امروز همکاری با ایران یک افتخار و غنیمت برای کشورها است.
وی با بیان اینکه از لحاظ مسائل منطقه ای و بین المللی کشور در شرایط خطیری به سر می برد، عنوان کرد: علیرغم موفقیت های قابل توجه در دستیابی به بسیاری از اهداف طی این ۴ سال، چالش ها و موانع بسیاری پیش رو وجود دارد که برخی از این چالش ها عبارت است از: نابسامانی درونی حزبی نظام سیاسی آمریکا و سیاست های مبتنی بر تهدید، تحریم، بازخواهی و مقابله با جمهوری اسلامی، عناد دولت جدید آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه و تلاش برای بی اثر کردن برجام، تلاش این دولت ها برای بازگرداندن فضای ایران هراسی و شیعه هراسی و امنیتی کردن ایران از طریق موضوعات منطقه ای، تنش در روابط با همسایگان جنوبی به دلیل سیاست های مخرب رژیم سعودی که برای غلبه بر این چالش ها کسب حداکثر منافع و امنیت ملی مستلزم هماهنگی در سیاست خارجی و امنیتی کشور و سپردن امور به دست وزیر کاربلد و دیپلمات برجسته ای همچون آقای ظریف است.
رضازاده در ادامه با تأکید بر اینکه تأمین حداکثر منافع ملی کشور در گروی اجماع داخلی در حوزه سیاست خارجی و فرصت ها و چالش ها و پرهیز از ترجیح گاه و بی گاه منافع جناحی بر منافع ملی به ویژه در سطح رسانه ها است، خاطرنشان کرد: پرهیز از سیاست های متفرق و متعارض در حوزه های اقتصادی، پرهیز از اقدامات و سخنان متضاد یا خنثی کننده در موضوع واحد از سوی دستگاه های رسمی، پرهیز از اقدامات تخریبی گروه های خودسر در داخل مثل حمله به سفارتخانه ها از مهم ترین اقداماتی است که باید انجام شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با یادآوری این مطلب که نخستین زن را به عنوان معاون و سخنگوی وزارت خارجه و حتی سفیر جمهوری اسلامی ازسوی ظریف انتخاب شد، بیان داشت: نخستین سفیر از اقلیت های قومی و مذهبی در وزارت ظریف منصوب شد و وی مصمم است تا ساختارهای قدیمی به جا مانده از دوران گذشته را شکسته و با ایجاد معاونت اقتصادی در راستای رهنمودهای برنامه ششم توسعه رویکرد اقتصادی در دیپلماسی کشور را در کنار رویکرد سیاسی و امنیتی تقویت کند.
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان ساخت: ظریف در هدایت دستگاه دیپلماسی موفق بوده و کسی صالح تر از وی برای ادامه مسیر نمی شناسیم که رأی قاطعی به انتخاب ایشان می دهی