اخبار ویژهسیاسیفرمانداریگالری

از حواشی موقوفه تا حواشی شورای شهر + عکس

به گزارش چنارنیوز، فرماندار شهرستان کوه‌چنار در جلسه‌ای که در مورد مشکلات موقوفه‌های شهر قائمیه با حضور ریش‌سفیدان، معتمدین و مسئولین برگزار شد ضمن تشکر از امام جمعه محترم و دیگر حاضران، به پیگیری مطالبات حقوقی مردم اشاره کرد و اظهار داشت که با همکاری امام جمعه و نماینده محترم، موضوعاتی در خصوص وقف و حقوق مردم به مسئولین مربوطه ارائه شده و قرار است نماینده‌ای از سازمان اوقاف به شهرستان اعزام شود.

فرماندار شهرستان کوه‌چنار تأکید کرد که مطالبه‌گری قانونی و همکاری با مردم از اولویت‌های دولت است و در جلسه شورای تأمین، مسائل مطرح‌شده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی همچنین به اهمیت وجود وکیل قوی برای پیگیری مطالبات اشاره کرد و گفت که حل و فصل مسائل وقفی می‌تواند به توسعه شهرستان کمک کند.

محمود هاشمی فرماندار شهرستان کوهچنار

هاشمی از عزم خود و مسئولان برای پیگیری مشکلات و مطالبات مردم در تمامی زمینه‌ها خبر داد و بر لزوم همکاری همه‌جانبه تأکید کرد.

فرماندار شهرستان کوه‌چنار بر لزوم پیگیری حقوق مردم و همکاری در مسائل مختلف تأکید و اعلام کرد که آماده است به عنوان نماینده مردم در هر زمان و مکان حاضر شود و در صورت نیاز، وکیل معرفی کنند تا به مسائل حقوقی رسیدگی شود.

هاشمی درباره موارد مرتبط با وقف و نیاز به شفافیت در خصوص حدود اربعه و وقف‌نامه‌ها صحبت کرد و گفت که در تلاش است تا با همکاری دادستان جدید، فضا را برای مطالبه‌گری و پیگیری حقوق مردم فراهم کند.

وی همچنین به مصوبه شورای شهر در مورد استعلام شهرداری از اوقاف اشاره کرد و گفت که تنها دیوان عدالت اداری می‌تواند آن را ابطال کند و از شهروندان خواست تا در صورت نیاز، اعاده دادرسی انجام دهند.

در ادامه، فرماندار شهرستان کوه‌چنار به موضوع واگذاری پلاک‌ها و نارضایتی مردم از این امر اشاره کرد و تأکید کرد که باید از حقوق مستضعفان دفاع شود.

جلسه‌ مشکلات موقوفه‌های شهر قائمیه

همچنین در خصوص پرداخت‌های مودیان، خاطرنشان کرد که نگرانی برای پرداخت‌ها وجود دارد و افراد می‌توانند به صورت قانونی از حقوق خود دفاع کنند.

نماینده عالی دولت در شهرستان کوه‌چنار به مشکلات شورای شهر و پیگیری‌های انجام‌شده برای حل مسائل شهری اشاره کرد و گفت: با توجه به عدم نتیجه‌گیری شورای شهر ، پیشنهاد انحلال این شورا را به نفع مردم ارائه داده و خود عهده‌دار تمامی مسئولیت‌ها و وظایف شورا خواهد شد.

وی تأکید کرد که در هر زمان، چه اداری و چه غیراداری، موضوعات مربوط به شهر را شخصاً پیگیری خواهد کرد.

فرماندار شهرستان کوه‌چنار همچنین از صورت‌جلسه‌ای که به آقای استاندار و مدیر کل دفتر امور شهری ارسال شده خبر داد و گفت که این پیشنهاد در هیئت حل اختلاف استان مطرح خواهد شد تا به نفع شهر و شهروندان نتیجه‌گیری شود.

وی با تأکید بر حفظ منافع مردم، اعلام کرد که در یک ماه گذشته هیچ جلسه‌ای از سوی شورای شهر برگزار نشده و تأکید کرد که برای عمران و آبادانی شهر ، مصوبات جدید تنها با هماهنگی و رعایت قوانین انجام خواهد شد.

هاشمی بار دیگر اعلام کرد که همواره در کنار مردم و برای بهبود وضعیت شهر آماده همکاری است.

جلسه‌ مشکلات موقوفه‌های شهر قائمیه

امام جمعه شهرستان کوه‌چنار در جلسه مشکلات موقوفه‌های شهرستان به اهمیت خدمت به مردم و نوکری آنان تأکید کرد و گفت: “مسئولیت‌های اجرایی بر عهده مسئولان هر حوزه است و من به عنوان امام جمعه، در چهار سال گذشته چندین بار موضوع مکقوفه‌ها را در این راستا مطرح کرده‌ام.”

وی با اشاره به برخی از انتقادات و ناهنجاری‌ها در شهرستان، بیان کرد که در این مدت فشارهای زیادی را تحمل کرده و حتی از جیب خود هزینه‌هایی را متحمل شده است.

امام جمعه همچنین به عدم پذیرش خطا توسط برخی مسئولان اشاره کرد و گفت: “بسیاری از مسائل نیاز به صبوری و پیگیری دارند و نباید با واکنش‌های آنی به مشکلات پاسخ داد.”

وی در پایان خواستار توجه به مسائل مطرح‌شده و پیگیری جدی آنها از سوی مسئولان شد و از مردم خواست تا در راستای ایجاد نظم و آرامش، همکاری لازم را داشته باشند.

فرشید کشکولی فعال سیاسی شهرستان کوهچنار

فرشید کشکولی از فعالان اجتماعی و سیاسی شهرستان به خاطر عدم حضور شورای شهر گلایه و در خصوص حواشی تعیین هییت رئیسه شورای شهر قائمیه خواستار حل شدن این مشکل شد و برای مطالبه‌گران شهرستان خواستار ایجاد فضای باز برای مطالبه‌گری در چهارچوب قانون شد.

وی به کلاف پیچیده موقوفه پلاک ۵۹ و ۶۱ در شهر قائمیه اشاره کرد و خواستار شفاف سازی در این زمینه شد.

جلسه‌ مشکلات موقوفه‌های شهر قائمیه

محمدی از وکلا و مالکان زمین در جلسه مشکلات موقوفه‌های شهر قائمیه گفت: اول نسبت به گرفتن وکیل حتما اقدام کنید و دوم ضرورتی ندارد مسائل حقوقی را باز کنم و از نظر مسیر وکالتی صحیح نیست چون دادخواستی در مورد موقوفه مطرح می شود

وی با بیان اینکه این پرونده چالش برانگیز است، بر اشکال زیاد در موقوفه تاکید کرد.

جلسه‌ مشکلات موقوفه‌های شهر قائمیه

دولتی(دوست) از خاندان حسامی ( یکی از موقوفه‌های شهر قائمیه ) در این جلسه گفت: بحث ما الان اعمال نفوذ هست و از طرف افرادی اعمال می شود که خود را منتسب به مقام‌های مذهبی رده بالا می‌دانند

وی با بیان اینکه این وقف عام بوده و عامه مردم باید از آن استفاده کنند نه یک فرد یا گروه خاص افزود: از کلیه عزیزان در قائمیه پول‌ها و اعداد و ارقامی که به ناحق گرفته شده خاندان ما ناراضی هستیم و از طرف ما نیست و به ضعیف‌ها ظلم شده و من عذرخواهی میکنیم

وی از اینکه متن اصلی وقف نامه نیز به خاندان حسامی داده نمی‌شود گلایه کرد.

جلسه‌ مشکلات موقوفه‌های شهر قائمیه

رحیمی وکیل دادگستری در جلسه مشکلات موقوفه‌های قائمیه(چنارشاهیجان) گفت:وقف نامه کجاست؟ آیا حق مردم نیست باید بدانند محتوی این وقف نامه کجاست؟ آیا وکیل و متولی باز می تواند وکیل انتخاب کند؟ متولی خودش وکیل است و وکیل واقف است و آیا اختیار دارد وکیل انتخاب کند

متولی آیا زنده است؟ آیا از نظر ذهنی سالم است؟ چرا احضار نمی‌شود تا جریان روشن شود؟

و اینکه موقوفه عام است و یا خاص؟ که مبهم است و روشن نشده است

درخواست داریم اصل وقف نامه برای مشاهده مردم آورده شود ، همه حمایت کنیم تا بتوانیم متولی را احضار کنیم و بخواهیم در حضور مسئولان و معتمدین صحبت کند .

درآمد حاصل از این پول مردم در کجا خرج می‌شود؟

جلسه‌ مشکلات موقوفه‌های شهر قائمیه

حاج محمد مهرآوران از معتمدین شهر قائمیه در این جلسه گفت: ۳۲۷ سال پیش این ملک وقف عامل منفعه شده ولی الان وقف افراد خاص شده و به جیب افراد خاص می‌رود.

وی افزود: حد و حدود موقوفه مشخص شود و خواستار کنارهم قرار گرفتن مردم برای مطالبه بحق خود این موضوع روشن شود.

ستار محمدی از مالکان در پلاک‌های موقوفه در این جلسه با توضیح در مورد مشکلات موقوفه‌ها خواستار متوقف شدن استعلام شهرداری از اوقاف تا تعیین تکلیف وضعیت موقوفه‌ها شد.

جلسه‌ مشکلات موقوفه‌های شهر قائمیه

علمدار محمدی که پدرشان سرپرست و کدخدای چنارشاهیجان بودند گفت: یاد دارم درآمد موقوفه از ۱۰۰ من زمین بوده که به خاندان حسام الدینی و حاج علی قلی خانی پرداخت می شده است

وی ادامه داد: روستا مبنای تقسیمات کشوری بوده و در آن زمان چنارشاهیجان از ۲۰ خانوار تا ۱۰۰ نفر جمعیت داشته ؛ و اما مزرعه تابع در محدوده ثبتی و عرفی روستای متبوع خود بوده و به طور کلی از نظر نظام تقسیمات کشوری جز آن محسوب می شود در نتیجه اگر بخواهیم متصور شویم که ۱۳ سهم از ۴۸ سهم کل پلاک های ۵۹ و ۶۱ موقوفه است بنا به تعریف از مزرعه و روستا امری محال است و درنتیجه باید نسبت به سهم موقوفه و مزرعه شایجان تحدید حدود صورت بگیرد و به استفتائات علمای مرجع تقلید اشاره کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا